1400-11-17 16:00
1190
0
78501
دست لرزان پاسداران حریم امنیت در استفاده از سلاح؛

۱۶ شرط استفاده از اسلحه، توان عملیاتی پلیس را زمین‌گیر می‌کند/ لزوم بازنگری قانون به‌کارگیری سلاح توسط مجلس

شهادت مظلومانه پلیس شیرازی با سلاح سرد آن هم باوجود داشتن اسلحه زنگ خطری است برای مسئولان و نمایندگان تا با بازنگری قانون به‌کارگیری سلاح، موانع برقراری هر چه بیشتر نظم را از پیش روی مدافعان امنیت بردارند.

به گزارش گلستان ما؛ به نقل از شیرازه، قصه مظلومیت، ایثار و از خود گذشتگی نیروهای مسلح در راستای دفاع از وطن، امنیت و نوامیس این سرزمین همواره بر سر زبانها بوده و گاهی این داستان با اقدامی جنایتکارانه تبدیل به ماجرایی تلخ میشود و باعث بی سرپرستی خانواده ای و داغداری جامعه ای می گردد.

نیروی انتظامی یکی از ارگان هایی است که در جامعه روزانه درمعرض درگیری با خلافکاران ریز و درشت برای دفاع از امنیت جامعه بوده تا شهروندان بتوانند با خیالی آسوده به فعالیت های خود ادامه دهند.

 

اسلحه یکی از ابزار هایی است که پلیس ضمن رعایت "قانون بکارگیری سلاح" می تواند امنیت پایدار را ایجاد کند و در مواقع لزوم از آن به نحو شایسته برای از دفاع از خود و یا شهروندان استفاده کند اما در واقعیت بخشی از این قانون را می توان دست و پاگیر برای انجام وظیفه این پاسداران حقوق ملت داسنت چراکه مامورین قانون در مواجه با متهم بیم راهی شدن به دادگاه برای پاسخگویی به حتی ریز ترین جزئیات را دارند.

این بار روایت، قصه پلیسی است که در شیراز توسط خلافکاری به فجیع ترین شیوه به شهادت می رسد؛ قصه ای که گاه دیدن و یا شنیدن بخش کوچکی از آن دل هر هم وطنی را به درد می آورد.

"چرا دستانت نلرزید؟‌ چطور به چشمان پدرم زل زدی و او را کشتی؟ به احترام پدرم است که به تو چیزی نمی گویم...". اینها جملاتی است که پسر "شهید علی اکبر رنجبر" شهید مدافع امنیت که در روستای بیدزرد شیراز به دست اراذل و اوباش به شهادت رسید، در لحظه رویارویی با قاتل پدر با بغض و گریه عنوان کرد و خطاب به این قاتل جنایتکار گفت: "فقط به احترام پدرم است که به تو هیچ چیزی نمی گویم...".

پشت این جملات به ظاهر ساده، دنیایی از حرف نهفته است. این یعنی بعد از پدر در اوج کودکی باید مرد شوی؛ این یعنی از مرام پدر یاد گرفته که حتی با دشمن نیز با احترام سخن بگوید و این یعنی از این به بعد باید بار نبود پدر و کمبود سایه محبت او بر سر خواهر کوچک و مادرش را بر دوش بکشد. چه شده که امروز پلیس ما مظلومانه قربانی شده و خونش سنگفرش خیابان را گلگون می کند؟

چه شده که مجرمان این‌گونه سرکشی کرده و به مامور قانون هم رحم نکرده و در مقابل هشدارهای پیاپی مأمور پلیس گستاخانه با سلاح سرد حمله کرده و در نهایت گلوی وی را می برند؟

تصاویر و خبر این اقدام جنایتکارانه و خبیثانه چند تن از اراذل و اوباش که منجر به شهادت یکی از نیروهای جان برکف پاسگاه انتظامی بیدزرد شیراز شد، در کمتر از چند لحظه در فضای مجازی دست به دست گردید و دیدن صحنه لحظه شهادت و درگیری، خون مردم استان فارس را به جوش آورد و باعث ایجاد موجی از نفرت و حس انتقام از این اراذل و اوباش شد.

برخی در فضای مجازی، واتساپ، تلگرام ،اینستاگرام و برخی نیز در صفحات توییترخود، این اقدام را محکوم کرده از دولت و مجلس خواستار اصلاح قانون استفاده از سلاح توسط نیروهای انتظامی شدند چراکه به گفته سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی استان فارس شهید رنجبر پس از دیدن صحنه درگیری و زخمی شدن سرباز وظیفه توسط این اراذل و اوباش اسلحه خود را مسلح کرده و بدون آنکه شلیک کند در راستای حفظ جان مردم و همچنین قوانین موجود به مجرم هشدار داده و به سمت او رفته و با او درگیر می‌شود در نهایت در این درگیری فرد مهاجم با سلاح سرد به شهید رنجبر جانشین پاسگاه ضربه زده و هنگامی که وی می افتد ضربه ای نیز به گلوی او وارد کرده و متواری می شود.

اگرچه با دیدن این تصاویر عده ای عنوان کردند، پلیسی که نتواند از خود دفاع کند چطور می تواند از جامعه دفاع کند؟ عده دیگری گفتند پلیسی که اسلحه در دست دارد قطعاً باید توانایی استفاده از آن را داشته باشد و عده ای نیز ضعف عملکرد نیروی انتظامی را در مقابله با اشرار، عامل چنین اتفاقاتی دانستند، اما حقیقت ماجرا این است که در قانون، استفاده از اسلحه برای نیروهای انتظامی شرط و شروط هایی گذاشته شده و در برخی موارد این قانون دست و پای ماموران جان برکف نیروهای مسلح را بسته است تا جایی که یک مامور مسلح جهت حفظ جان مردم و تخطی نکردن از قوانین موجود، جان شیرین خود را از دست میدهد.

قطعاً این قانون دارای مشکلات و نواقصی است که کارشناسان، نمایندگان مجلس، حقوقدانان، اساتید دانشگاه و آنان که بیش از مردم عادی از قانون سر در می‌آورند در صفحات شخصی خود، با درخواستهای علنی از دولت، خواستار اصلاح این قانون شده اند، چنانچه بعد از این اتفاق برخی از نمایندگان فارس از جمله نایب رئیس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس و استاندار فارس با قاطعیت اعلام می‌کنند که این قانون باید اصلاح شود.

اقتدار پلیس لازمه امنیت است

سردار اشتری فرمانده کل انتظامی نیز با تسلیت شهادت سرهنگ دوم علی اکبر رنجبر با بیان اینکه امنیت مردم خط قرمز پلیس و برخورد مقتدرانه با اراذل و اوباش مطالبه به حق مردم است اعلام کرد: اقتدار پلیس لازمه امنیت است و ضرورت دارد همه نهادها و دستگاه های ذیربط اعم از مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه و وزارت دادگستری نسبت به تقنین قوانین مورد نیاز پلیس و اصلاح قانون به کارگیری سلاح و بخشی از آیین دادرسی کیفری، و قضات قوه قضائیه با حمایت های جدی قضایی، و صدا و سیما با حمایت رسانه ای، پلیس مقتدر را در استقرار نظم و تامین امنیت و آرامش مردم همراهی و یاری کنند.

قانون حمل سلاح برای پلیس باید تقویت شود

ابراهیم عزیزی نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با واکنش نسبت به شهادت شهید رنجبر در این خصوص گفت: متاسفانه در گذشته اقداماتی رقم خورد که باعث شد اقتدار نیروهای انتظامی کشور دچار خدشه شود که نتیجه آن اتفاق افتادن چنین مواردی برای نیروهای انتظامی شد.

 وی افزود: آنچه که مسلم است باید قانون حمل سلاح برای نیروهای انتظامی و پلیس در مواقع ناامنی و مقابله با حوادث تقویت شود.

عزیزی در ادامه اظهار کرد: قطعا کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به نواقص قوانین استفاده از سلاح توسط نیروی انتظامی و پلیس ورود خواهد کرد تا دوباره اقتدار لازم را به این نیروی وظیفه برگرداند.

گوشه ای از مطالبات نمایندگان فارس در راسای اصلاح قانون استفاده  از اسلحه

محمد هادی ایمانیه استاندار فارس در توییتی نوشت با تقدیر از سرعت عمل پلیس در دستگیری قاتل بی‌رحم شهید مظلوم نیروی انتظامی علی اکبر رنجبر، این حادثه تلخ ضرورت حمایت های قانونی بیشتر، از این نیروی فداکار را به ما گوشزد کرد. منتظر اقدام سریع مجلس هستیم.

ابراهیم عزیزی نایب رییس اول کمیسیون امنیت ملی مجلس  نیز در واکنش به شهادت مامور انتظامی فارس به دست اراذل در صفحه شخصی خود با قاطعیت نوشت: «قانون استفاده پلیس از سلاح گرم را تغییر خواهیم داد.»

جعفر قادری نماینده مردم شهرستانهای شیراز و زرقان در مجلس نیز نوشت: بی دفاعی شهید علی اکبر رنجبر و جان بر کفان نیروی انتظامی در مقابل عناصر مخل امنیت، حاکی از آن است که در استفاده از سلاح توسط پاسداران حریم امنیت داخلی خلأ قانونی داریم باید از در اسرع وقت این نقیصه جبران تا جلو تاخت و تاز قاچاقچیان و اراذل و اوباش گرفته شود.

جلال رشیدی نماینده مردم شهرستان های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد نیز در تویتی عنوان کرد: مظلومیت یعنی اسلحه در دست باشد اما اجازه استفاده آن در برابر شرور وحشی را نداشته باشید، چون عده‌ای وقیحانه همیشه در تلاشند جای جلاد و شهید را با هوچی گری عوض کنند. به فضل خدا به زودی قوانین در راستای افزایش اقتدار نیروی انتظامی اصلاح خواهد شد.

روح الله نجابت نماینده مردم شهرستان‌های شیراز و زرقان نیز در صفحه شخصی خود به این اقدام واکنش نشان داد و نوشت: پس از شهادت شهید علی اکبر رنجبر ضمن پیگیری از معاونت حقوقی و امور مجلس ناجا از کارشناسان توانمند مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی درخواست کردم پیش‌نویس اصلاح قانون نحوه استفاده از سلاح را تهیه کنند.

و اما حجت الله فیروزی نماینده مردم فسا نوشت: پلیس مقتدر امنیت و احساس امنیت را در کشور به ارمغان می آورد، حمایت از پلیس فقط به گفتار و بیانیه نیست همه ساز و کارهای قانونی باید در خدمت تقویت پلیس و حمایت از ماموریت های آن باشد وگرنه آسیب ناامنی از خرابی های یک جنگ بزرگ هم بیشتر خواهد بود.

محمد جواد عسکری نماینده مردم داراب و زرین دشت نیز در واکنش به این اقدام در صفحه شخصی خود می نویسد:با ویرایش و تصحیح قانون بکارگیری و استفاده از سلاح ان شاءالله از حق خون شهید رنجبر دفاع و از این اتفاقات جلوگیری می‌کنیم.

محسن علیزاده نماینده مردم سپیدان هم به تماس خود با معاونت حقوقی ناجا اشاره کرده و در تویتی نوشت: بای ذنب قتلت؟،در تماس با معاونت حقوقی ناجا ضمن تبریک و تسلیت به خانواده شهید و همه جان برکفان امنیت کشور تلاش برای پیگیری تصویب دو فوریتی طرح اصلاح استفاده از سلاح را برای مامورین ناجا در دفاع از مرزها وطن و نوامیس ملت در مجلس اعلام کردم.

حسین حسین زاده نماینده مردم لارستان و گراش نیز به این اقدام خبیثانه واکنش نشان داده و در صفحه شخصی خود نوشت: دیدن چهره های معصوم دو کودک که پدرشان شهید علی اکبر رنجبر مظلومانه توسط ارازل و اوباش به شهادت رسید دردناک بود. پیگیر خواهیم شد تا قانون استفاده از سلاح برای ماموران جان برکف ناجا به سرعت در دستور کار مجلس قرار گیرد و بیش از این اقتدار پلیس و امنیت جامعه خدشه دار نشود.

اینها تنها بخش کوچکی از انبوه مطالبی است که توسط اقشار مختلف در صفحات مجازی منتشر شده و حتی این اقدام و دفاع از مظلومیت پلیس تبدیل به یکی از داغ ترین ترندهای شبکه های اجتماعی با عناوین «مردم –کنار- پلیس»، «ناجا –مظهر- اقتدار»، «حمایت –قضایی- پلیس»، «پلیس- مظلوم»، «پلیس- امنیت» و...شده و در راس همه مطالبات خواستار بررسی قانون اسنفاده از سلاح توسط ماموران ناجا شدند.

قانون موجود توان ریسک را از پلیس میگیرد

قانونی که به گفته مهدی حاجیان سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران به پلیس این هشدار را می دهد که در لحظه استفاده از اسلحه باید  ۱۶ شرط را بسنجد.

وی با بیان اینکه پلیس در لحظه درگیری باید ۱۶ شرط را بسنجد تا ببیند آیا از اسلحه استفاده کند یا نه، گفت: این شرایط باعث می‌شود که توان ریسک را از پلیس بگیرد و توان عملیاتی کاهش پیدا کند. اگر از اسلحه استفاده شود وارد درگیری‌های قضایی می‌شود که چرا از آن استفاده کرده است.

حاجیان با بیان اینکه ما در فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در ۱۷ ماده قانون بکارگیری سلاح را داریم، افزود: این قانون مصوب ۱۳۸۰ یا ۱۳۸۱ است. تهدیدات روزانه تغییر می‌کند شرایط جغرافیایی و زمانی و مکانی تغییر پیدا می‌کند. به هر صورت این قانون در سال ۱۳۸۰ تحت عنوان قانون بکارگیری حمل سلاح برای نیروی مسلح و به ویژه انتظامی اختیاراتی را مطرح کرده است که در ماده ۲ این قانون نیز شرایطی مطرح شده است.

سخنگوی فرماندهی انتظامی ج.ا.ا با اشاره به شرایط این ماده گفت: یکی از شرایط آن این است که اولا مامور آموزش دیده باشد و از نظر شرایط روانی سالم باشد همچنین مواردی دیگری نیز در این ماده آمده است.

وی ادامه داد: در ماده ۳ این قانون نیز ۱۰ شرط دیگر مطرح شده است در ماده ۶ آن نیز ۶ شرط دیگر مطرح شده است. یعنی در موقع درگیری که مامور در کسری از زمان با یک نفر درگیر می‌شود و مامور باید برای دفاع از مردم تصمیم‌ بگیرد این شرایط را باید در ذهن خود بررسی کند که آیا در حال حاضر و در این موقعیت این شرایط وجود دارد که او بتواند از سلاحش استفاده کند یا خیر؟.

سردار حاجیان تصریح کرد: این شرایط توان ریسک و توان عملیاتی را از پلیس می‌گیرد. این شرایط فقط در ماهیت قانون است. حالا در ترتیبات رسیدگی اگر اتفاقی افتاد و پلیس در صحنه جرم از سلاح استفاده کرد چه شرایطی را باید سپری کند هم موضوع دیگری است یعنی باید اثبات کند که این شرایطی که در قانون آمده است در آن لحظه وجود داشته که این مامور ملزم به استفاده از اسلحه شده است.

سخنگو و معاون فرهنگی و اجتماعی فرماندهی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در پایان گفت: قاعدتا بعد از یک عملیات پلیس وارد یک پروسه قضایی و درگیری قضایی، سوال و جواب و بازخواست می‌شود که چرا از سلاح استفاده کرده  و مامور باید آن را ثابت کند، ممکن است وکیل مدافع طرف مقابل ادعا کند که پلیس در شرایطی نبوده که ملزم به استفاده از سلاح باشد و قاعدتا پلیس را درگیر یک درگیری ذهنی، خانوادگی و اجتماعی می‌کند که توان عملیاتی را از پلیس می‌گیرد.

حاجیان در پایان تصریح کرد: ما نباید اقتدار را فدای شرایط و توان کنیم چون تکیه گاه مردم پلیس است و اگر به پلیس اقتدار داده نشود در مرحله اول خود نیروی انتظامی  و بعد مردم هستند که آسیب میبینند.

در کنار لزوم اصلاح قانون به‌کارگیری سلاح، برخی کارشناسان هم راهکارهای دیگری از جمله نصب دوربین به لباس ماموران نیروی انتظامی برای مستند کردن درگیری‌ها، استفاده از سلاح‌های غیرکشنده و موثر و آموزش بیشتر ماموران را مفیدتر از اصلاح قانون و گسترش اختیارات ماموران انتظامی در استفاده از سلاح می‌دانند. با این همه در مجموع ضروری است با بررسی‌های دقیق کارشناسی در جهت تقویت اقتدار نیروی انتظامی و افزایش شهامت نیروهای انتظامی در استفاده از سلاح در مواقع ضروری، اقداماتی موثر انجام شود.

با بررسی بیشتر می توان دریافت که قانون بکارگیری سلاح دچار نقص های بسیاری است که در مواقع عملیاتی دست و پای پلیس را در مواجه با اشرار و مخلان امنیت جامعه می بندد لذا باید ضمن اصلاح این قانون، راهکار هایی برای اقتدار مامورین نیروی انتظامی جهت انجام ماموریت های خود تدوین و ارائه شود.

حالا باید منتظر ماند و دید که مسوولان در جهت اصلاح  قوانین به کارگیری سلاح و همچنین حمایت قضایی همه جانبه از مأموران پلیس چه در زمینه تامین تجهیزات سالم و به روز و چه در زمینه تامین امنیت، اقتدار و سلامت این نیروهای جان برکف چه اقدامی انجام می دهند تا از این پس ضمن حفظ جان ماموران پلیس، شاهد اقتدار بیشتر آنها در رویارویی با مخلان امنیت و برهم زنندگان آسایش و آرامش مردم باشیم.

گفتنی است، شهید علی اکبر رنجبر جانشین پاسگاه بیدزرد شیراز شامگاه چهارشنبه ۱۳ بهمن ماه در درگیری با یکی از اراذل و اوباش به صورت مظلومانه به شهادت رسید.

 انتهای پیام/

  • منبع خبر : راه دانا

    نظرات

    دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

    پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

    © کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.